Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1630849039:25
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 25
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 47017
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | משה קונינסקי: ״אנחנו בתנופה גדולה - ונישאר בתנופה״
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אנשים |
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => משה קונינסקי: ״אנחנו בתנופה גדולה - ונישאר בתנופה״ | ראש עיריית כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => בראיון המסורתי לראש השנה, מוריד ראש העיר את המסכות ומשיב על הביקורת עליו בנושא העשייה הציבורית, הניקיון, הגינון, מדבר על פיתוח התעשייה, החינוך, הבינוי
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 62
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 883
        )

)
ראש עיריית כרמיאל משה קונינסקי. צילום: פורטל זהר.נט
ראש עיריית כרמיאל משה קונינסקי. צילום: פורטל זהר.נט

משה קונינסקי: ״אנחנו בתנופה גדולה – ונישאר בתנופה״

שתפו

בראיון המסורתי לראש השנה, מוריד ראש העיר את המסכות ומשיב על הביקורת עליו בנושא העשייה הציבורית, הניקיון, הגינון, מדבר על פיתוח התעשייה, החינוך, הבינוי ואפילו התיירות, וגם שולח מסר חריף לכמה ממבקריו

מאת גיל דובריש

את ראש העיר אנחנו מראיינים באופן מסורתי בכל ראש שנה, אבל כזה ראיון עוד לא היה לנו. לפני שנה ערכנו ראיון טלפוני, הפעם פגשנו את משה קונינסקי בלשכתו, בהתאם לכל התקנות, עטויים במסכה, שמרנו ריחוק והקפדנו על כללי התו ירוק.

בגלל הארנונה: חובות של מיליוני שקלים

– לא הייתה שנה פשוטה, משה. האם אתה חושב שהשנה הבאה, תשפ״ב תהיה קצת פחות מאתגרת?
״זו תהיה שנה מאתגרת לא פחות, הקורונה תהיה איתנו גם בשנה הבאה, כך לפי ההערכות של כל הגורמים המקצועיים. השינוי המרכזי הוא שיש תקציב מדינה. אני ראש עיר כבר שנתיים וחצי ולא יודע מה זה תקציב מדינה. לא פגשתי תקציב מדינה. כמוני יש עוד עשרות ראשי ערים, אני לא לבד״.

– זה לא שלא היו תקציבים בכלל, הרי קיבלתם כסף מהממשלה.
״זה לא אותו דבר, קיבלנו כסף לפי תקציב 2018 שהיה התקציב האחרון שאושר. מה עם השנים שחלפו מאז? לא הייתה צמיחה. ואין קשר לעובדי העירייה בחל״ת. כל עובד במשק שיצא לחל״ת – הביטוח הלאומי מימן 70% מהשכר שלו. מי מימן לעיריית כרמיאל את החל״ת של עובדיה? העירייה היא ששילמה לעובדים. וזו לא רק עיריית כרמיאל, כל הרשויות המקומיות שילמו מתקציבן לעובדים כל תקופת הקורונה. חסכנו במקרה הטוב על סעיף השעות הנוספות, זה חלק מזערי מתקציב השכר״.

– מדוע כל הזמן הזה תיקצבתם באופן מלא גם את גופי הסמך – רשת המתנ״סים והיכל התרבות, למרות שההוצאות שלהם פחתו דרסטית לעומת שנים רגילות?
״מימנו הכל, לא חסכנו בדבר. לא פגענו בגופי הסמך שלנו, הם עשו הכל כדי להתייעל וזו היתה הזדמנות לאזן, אתה יודע איזה אובדן הכנסות היה במתנ״ס ואיזה אובדן הכנסות היה בהיכל? מטורף! בוא תתפעל אתה בריכה שאף אחד לא מגיע אליה, בהשוואה ל-1000 אנשים בימי שגרה. היכל התרבות? הצלחנו לצמצם את ההוצאות. אנחנו חייבים להעביר בכל שנה הקצבה של מאות אלפי שקלים״.

– ואיך העירייה עצמה מתמודדת כלכלית עם הקורונה?
״לצערי יש חובות של 14-16 מיליון שקלים שמקורם בארנונה אשר לא שולמה על-ידי תעשיינים ובעלי עסקים בתקופת הקורונה. המדינה הבטיחה להעביר מימון לעסקים ומפעלים שנפגעו בתקופת הקורונה, לכן הענקנו פטור מלא במשך שלושה חודשים לגופים האלה, בשתי הפעימות הבאות המדינה כבר החלה לדרוש מהעסקים דוחות על היקף הפגיעה בהם, בינתיים אנחנו ושאר הרשויות הפכנו להיות אשראי למפעלים, חנויות ועסקים, שלא שילמו לנו מיסים פרקי זמן ארוכים. המדינה לוקחת את הזמן שלה ועוד לא החזירה את הכסף לעסקים – ועד אז אנחנו לא נראה את הכסף. אנחנו עושים הכל כדי להתייעל. הוספנו גם הלוואה בנובמבר 2020 – זו הפעם ראשונה שהמדינה אישרה לרשויות בארץ ליטול הלוואת גישור עד שנקבל את הכסף״.

״בנוסף גדל בשנת הקורונה סעיף התמיכות בכמה מיליונים, אנחנו מעניקים הנחות במיסים להרבה יותר בתי אב מאשר בעבר וגם זה כמובן מוסיף לעומס על התקציב הקיים״.

משה קונינסקי במתחם היבדק וסע. צילום ארכיון: דוברות העירייה
משה קונינסקי במתחם היבדק וסע. צילום ארכיון: דוברות העירייה

הצפי: מיליארד ש״ח לבינוי במערכת החינוך

– אני מבין שקשה יותר לתפקד, אבל אפשר לראות רשויות אחרות בארץ שמצליחות לתפקד ולפתח פרויקטים חדשים למרות הקשיים. למה לא בכרמיאל?

״מי אמר שאין פרויקטים ושלא מפתחים פה דבר? ביום רביעי נחנך ההאב של החממה הטכנולוגית באופן רשמי, בקרוב נחנוך מתנ״ס חדש וגדול בגבעת רם, נפתח את פארק המדע בשכונת המייסדים. בעוד 4 חודשים תראה פה גן חיות של ממש במתחם של פינת החי – הגדלת השטח וכמות בעלי החיים ובחודש הבא תיחנך החווה החקלאית החדשה, גם נפתח במקום מתנ״ס חדש שתפעיל רשת המתנ״סים״.

״נמשיך עם מערכת החינוך? בשנתיים הקרובות תנופת הבינוי במוסדות החינוך בעיר תהיה מטורפת. נבנות היום 6 כיתות נוספות בבית הספר רקפת, בקרוב ייצא לדרך בינוי של 12 כיתות בבית ספר כלנית, בית ספר השחר יעבור למבנה חדש בגבעת רם ובמקומו יוקם בית ספר חדש וגדול של תלמוד תורה. יש תנופת בניה אדירה! מיד אחרי החגים יחל הקמתו של ביה״ס לחלל ותעופה, מה שבעבר נקרא ביה״ס הטכני, עם קרוב ל-2000 תלמידים. יושקעו בו 450 מיליון שקל אחרי שהשגתי תקציבים ממשרד החינוך. פיצחתי את כל החסמים, על ביה״ס הטכני כולם מדברים 10 שנים – אנחנו עושים בתוך שנתיים! ביחד עם הקמפוס החדש שיוקם באורט בראודה בהשקעה של 400 מיליון ש״ח והתקציבים להקמת בתי ספר וכיתות נוספות, אנחנו עומדים על תקציב בינוי של כמיליארד שקלים בשנים הקרובות במערכת החינוך בכרמיאל!״

הממשלה החדשה – טובה לכרמיאלים?

– מה העמדה שלך לגבי כרמיאל כעיר שמתבססת על מסחר?
״אני בעד איזונים, הייתי מעדיף לקדם גם נושאים נוספים ולא רק מסחר. אני יכול להגיד לך שיכולנו לזרז הקמה של אזור מסחרי נוסף אבל כרגע זה לא ׳בוער׳ לי. חשוב לנו לקדם כמה פרויקטים משמעותיים של הגדלת תעסוקה, אחד מהם אושר רק לפני שבועיים – אזור התעשייה הצפוני בשטח שבין קניון חוצות כרמיאל לבין מושב שזור, עם מסוף מטענים של הרכבת. אזור התעשייה שם יופעל על-ידי כרמיאל וההכנסות יועברו בחלקן למועצה המקומית ראמה. בנוסף יש בניה של מפעלים חדשים באזור התעשייה המזרחי. בעוד כשנה נתחיל בהרחבת רחוב החרושת מבית העלמין מזרחה, כציר תנועה ראשי עבור מפעלים חדשים שיתחבר בסוף למחלף בכביש 85. זו תהיה הכניסה המזרחית ביותר של כרמיאל. גם הכניסה של ביג והכניסה הראשית של העיר יהיו בעתיד בצורת מחלפים גדולים כדי להקל על עומסי התנועה״.

– הממשלה החדשה טובה לדעתך לכרמיאל, למרות שאתה איש ליכוד?
״כל ממשלה יציבה טובה לכרמיאל. כשיש משילות זה טוב. אני יודע לעבוד עם כל ממשלה, עם כל סיעה ולא משנה מה הסיעה שבחרתי בה. בממשל הקיים יש לי המון חברים טובים, יש לי קשרים טובים עם כולם. עם חלקם עבדתי וחלקם היו שרים שלי. את שר התיירות יואל רזבוזוב אני מכיר ׳רק׳ 20 שנה והוא כבר עזר לנו מאוד. אני לא מודאג. העובדה שהסגנית לשעבר טניה מזרסקי מכהנת כחברת כנסת היא יתרון גדול. מערכת היחסים שלי עם טניה יותר מחברית, אנחנו כמו אחים. אומנם זו תחילת הדרך שלה בכנסת והיא בשלבי למידה, אבל בסופו של דבר היא תהיה חלק מהתומכים הכי גדולים שלנו ותעזור בפתיחת דלתות״.

משה קונינסקי עם טניה מזרסקי. צילום ארכיון: דוברות עיריית כרמיאל
משה קונינסקי עם טניה מזרסקי. צילום ארכיון: דוברות עיריית כרמיאל

על רקע ההגירה השלילית: איך מושכים לכאן תושבים?

ראש העיר מתגאה במיוחד בפרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי העיר, שמטרתם לחדש ולרענן שכונות ותיקות. ״אנחנו מקדמים 5 מתחמים של התחדשות: רחוב הפרחים, רחוב הגליל, משעול חצב, רחוב רמים ורחובות הדקל-תמר, חלקם נמצאים באישורים מתקדמים וחלקם עדיין בתהליך. אחד הדברים שאני עמל עליהם הוא פינוי של מתחם פלמ״ח שם נרצה להקים מגדלי מגורים. תושבים שישתתפו בפרויקטים האלה יהנו מהטבות מיוחדות כמו תוספות של חדרים, מרפסות ומעליות, כל תוכנית כמובן לכשעצמה, וגם תוספות של מקומות חנייה ושטחים ירוקים בשכונות המתחדשות. תמ״א 38? יש בניין אחד ברחוב מעלה הכרמים שקיבל היתר במסגרת התוכנית וזה יהיה הבניין הראשון והאחרון שיוקם בכרמיאל במסגרת תמ״א. בנוסף יוקם מתחם חדש במשעול חצב לאורך הוואדי, כאשר אנחנו עושים מאמצים רבים לשווק חלק ממתחם כשכונה לאנשי כוחות הביטחון״.

– יש הרבה מאוד תוכניות בינוי, התחדשות עירונית וכמובן הקמת שכונת רמת נבון עם אלפי יחידות הדיור המתוכננות בה. כרמיאל לא בדיוק מושכת ציבור חדש, להפך – יש כאן הגירה שלילית, כמו ביישובים אחרים בפריפריה. מי בדיוק יעבור לגור כאן?
״נכון, לכן כל נושא הבינוי חייב להיות מלווה בתוכניות להרחבת התעסוקה. מפעל כמו מיקרו קרמיקה יפתח כאן ב״ה בתוך כמה חודשים, זה מפעל בטחוני שמייצר קרמיקה לשימוש צבאי שיגייס כ-100 עובדים חדשים עם סיווג ביטחוני. יש לנו מפעל נוסף של קליל שבו יועסקו 30 בעלי תפקידים, מרכז ענק של פליינג קרגו שמעניקה פתרונות לוגיסטיקה, שני מפעלים חדשים בפארק המדע שרק מחכים לאישור משרד הכלכלה ויחוללו שינוי אמיתי עם 300-400 מקומות עבודה איכותיים למהנדסים והנדסאים, ועוד. גם נושא מרכז ההיי-טק בתחנת הרכבת יחולל שינוי גדול. תראה, יכולתי לשווק עוד 500 דירות בקלות ברמת נבון, אבל התנגדתי לתוכנית שהציע משרד השיכון, כי זו טעות. הם הציעו לנו לחתום על הסכם גג שהיה מחייב אותנו למכור בכל מחיר ובכל שנה מסה קריטית של דירות, אבל בצורה הזו אתה לא שולט על המינון. זה עלול לגרום לכך הבתים יהפכו לדירות רפאים או שלא יתאימו לאופי של היישוב. כשאתה מציע מקומות תעסוקה איכותיים אתה יוצר איזון בין אופי האכלוס למקומות העבודה״.

עיר עם תיירות

משה קונינסקי מספר כי לאחרונה יש התעוררות מחודשת בהקמת שני בתי מלון בכרמיאל. רשות מקרקעי ישראל האריכה בשלוש שנים את זכויות הבניה של מלון הצוק בפאתי שכונת רבין ויזמים חדשים נכנסו לשותפות בפרויקט ביחד עם היזם המקורי. אחרי שנים רבות שבהן הנושא היה ״רדום״ התקיימו לאחרונה מספר פגישות בין נציגי העירייה ליזמים והמטרה היא להתחיל בהליכי ההקמה בטרם יפוג תוקף ההארכה ב-2024. המלון המתוכנן בפינת דרך השלום, כיכר ההגנה ורחוב פל-ים צפוי להכיל 70-100 חדרים, ספא, בריכה ואולם כנסים. כמו כן פונה מתחם מלון כלנית לשעבר מהפנימיה החרדית שאיכלסה את המקום ב-6 השנים האחרונות, המבנה מיועד לחזור ולהיות בית מלון, עם אפשרות לשלב במתחם הקמת מעונות לסטודנטים. למבנה יש זכויות בניה ל-8 קומות.

– קצת מוזר לדבר על כרמיאל בהקשר של עיר תיירות.
״אני לא חושב שכרמיאל היא עיר תיירות, יהיו בה בתי מלון במיקום הכי נכון שיש. בבדיקות היתכנות עם משרד התיירות התברר שחסרים באזורנו אלפי חדרי מלון. לכרמיאל יש יתרון מטורף – אנחנו נמצאים במרכז הגליל, אפשר לצאת מכאן לטיולי כוכב לכל הצפון, 20-25 דקות נסיעה מכרמיאל יביאו אותך מקצה לקצה ולכל מקום אטרקטיבי. קיבלנו תקציב ממשרד התיירות להכנת תוכנית אב בליווי אנשי מקצוע. יש כאן עשרות מבנים ארכיאולוגיים, למשל תל בתת, תל זגג, חרבת קב, קבר הרב בר כפרה, חוץ מזה יש פארקים וגנים יפים. אתה יודע שהמכללה והמפעלים בכרמיאל אחראים לעשרות לינות בחודש? היום הם נאלצים לשכן את האורחים שלהם בעכו ובטבריה״.

 

לא מתייחס לביקורת מגמתית

– אני מבין מהדברים שלך שאנחנו עומדים בפני תנופת פיתוח מטורפת. זו התשובה שלך לביקורת עליך, על כך שלא נעשה כאן דבר בשנתיים וחצי?
״אנחנו נמצאים כבר היום בתנופה גדולה ונישאר בתנופה גדולה. אני לא מתייחס לעשרה אנשים מתוסכלים שניסו הכל כדי להיכנס למערכת העירונית, אני שומר על הקופה הציבורית בכל נפשי ובכל מאודי. נבחרתי כדי להילחם בכל האנשים האלה שחושבים שיעשו קיצורי דרך. אני לא אתן לבן שלי לא שטח ולא עבודה פה! כל מי שמנסה או ינסה לסחוט אותי – הוא טועה״.

– אתה מקשיב לביקורת עליך?
״אני לא מתייחס לביקורת כשהיא מגמתית. אני יוצא ופוגש אנשים לא כדי לשחק איתם דמקה, אלא לשמוע אותם לשמוע מה מציק להם. יש צורך לחדד את השירותים ואת השירותיות ואנחנו עושים את זה״.

– אתה יודע מה מציק לאנשים? הדברים הבסיסיים: הניקיון, פינוי האשפה, הגינון, רמת הכבישים בעיר.
״אני יכול להגיד לך משהו? בשנה וחצי האחרונה סדר גודל של 25% מהתושבים העובדים נשארו בבית וכמות האשפה עלתה ב-60%! לא צמצמנו את מספר עובדי הניקיון, אבל האשפה גדלה בהיקף עצום. עכשיו בחודשי הקיץ גם יש עלייה במעבר דירות, מה שגורם לגידול בכמויות האשפה. בשנה האחרונה רכשנו 3 מכונות טיאוט, שכל אחת מהן חוסכת 7 עובדי טיאוט. לכל רכב יש מיקום שאנחנו רואים את המסלול שלו בכל יום. כך עובדים יותר יעיל. זה תהליך. הגינון? יצאנו ב״ה למכרז שהיינו תקועים איתו הרבה מאוד זמן עם תנאים בעייתיים. בית המשפט כפה על העירייה עוד בקדנציה הקודמת לקבל את ההסכם השירות ההוא, עם תנאים שלא רצינו בהם. החל מ-1 בספטמבר יכנס לתוקף הסכם חדש, יהיו פי שלושה גננים מאשר עד עכשיו. זה ישנה מקצה לקצה את הנושא של הגינון בעיר. לגבי הכבישים, בחודש נובמבר נתחיל במבצע של 2 מיליון שקל לשיפוץ כבישים רבים. התחלנו כבר באזור החרושת, תהיה פתיחת יציאה נוספת ממתחם גן העיר.

– לסיכום, ראש השנה בפתח, מה אפשר לאחל לך לשנה החדשה?
״לפני סיום אני רוצה לומר שבמשך שנה וחצי מתוך השנתיים וחצי שלי כראש העיר אני עסוק במקביל לעבודתי גם בהתמודדות עם הקורונה והשלכותיה. לא פשוט. למרות זאת אני נחוש בטירוף להפוך את כרמיאל לעיר הכי אטרקטיבית בצפון. אני עובד 24/7 כולל שישי-שבת, אני נהנה לעבוד, זמין כל הזמן לכולם, מגיע לשטח, פוגש אנשים בגובה העיניים. אני לא חי בבניין האולימפוס. לשנה החדשה, אני מאחל לכולנו יציבות בשלטון הארצי, שתוביל לפחות לכמה שנים יציבות, הפניית משאבים, צמיחה, שגשוג ובריאות. בריאות – זה הכי חשוב. שנה טובה!״

קיראו עוד סיפורים אישיים מרתקים:

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *