הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון
הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון

הרב מרגלית: לא מתכוונים להפוך את כרמיאל לעיר חרדית

שתפו

לפני‭ ‬48‭ ‬שנים‭ ‬הגיע‭ ‬הרב‭ ‬אברהם‭ ‬צבי‭ ‬מרגלית‭ ‬מירושלים‭ ‬לכרמיאל, ‬‮״הציץ‭ ‬ונפגע״‭ ‬ומאז‭ ‬הוא‭ ‬כאן. בראיון‭ ‬מיוחד‭ ‬מספר‭ ‬הרב‭ ‬על‭ ‬הקשר‭ ‬המיוחד‭ ‬שלו‭ ‬לעיר, על‭ ‬מרקם‭ ‬החיים‭ ‬בין‭ ‬דתיים‭ ‬לחילונים‭ ‬וקורא‭ ‬לחיים‭ ‬משותפים‭ ‬בהרמוניה‭ ‬בין‭ ‬תושבי כרמיאל

מאת גיל דובריש

בשנת 1973, חודש לפני שפרצה מלחמת יום כיפור, הגיע לכרמיאל רב צעיר ונמרץ, אברהם צבי מרגלית שמו. המטרה הייתה להגיע לשנה, שנתיים ולחזור לירושלים עיר מולדתו. אבל התוכניות השתנו ו-48 שנים אחרי, הוא עדיין כאן, מכהן כרב הראשי של העיר.

הרב מרגלית כבר נושק ל-70 (״אבל מרגיש צעיר ברוחי, בשנות החמישים לחיי״, הוא מעיר בחיוך). הוא גדל וצמח ביחד עם העיר, הפך להיות חלק בלתי נפרד ממנה. פגשנו אותו לראיון מיוחד לקראת יום הכיפורים,

תיכנן להישאר שנה, נשאר לכל החיים

״הגעתי לכרמיאל מירושלים, שכונת בית וגן שם נולדתי. למדתי בישיבות קדושות לימודי תורה״ מספר הרב.

– מה גרם לך לבוא דווקא לכרמיאל, שהייתה אז עיירה קטנה ולא מוכרת?

״חיפשתי אתגר בחיים, רציתי לפעול מחוץ לקופסה, לנסות לחיות בקהילה שאולי אוכל לתרום לה מהידע ומתפיסת עולמי. בירושלים חשתי שאני עוד אחד מאלפים, בכרמיאל חשבתי שאוכל לתרום בנושא עבודת תורה ומצוות, ואכן לא התבדיתי. אני שמח על כל רגע וכל דקה שאני בכרמיאל, היה קשה לעזוב את ירושלים – אבל מבחינתי העברתי א ירושלים לכרמיאל״.

קל מאוד לעלות על ׳טורים׳ גבוהים וליצור נקודות חיכוך, אבל העיקר הוא לא ללבות את האש אלא לראות כיצד חיים ביחד בהרמוניה

– תיכננת להשתקע כאן למשך שנים רבות?

״לא חשבתי שאשאר כאן, תיכננתי להגיע לשנה בלבד, אבל זה קורה להמון אנשים שהגיעו לכרמיאל הציצו ׳ונפגעו׳. באו לכאן וראו שאיכות החיים כאן היא טובה, האקלים, תרבות החיים של האנשים, עיר יפה ונקיה, אני מרשה לעצמי לומר שגם יש בעיר סובלנות רבה כלפי השונה, כולם סובלניים, דתיים לחילונים, חילונים לחרדים, איש איש באמונתו יחיה. זה מאוד מאפיין את העיר הזו. קל מאוד לעלות על ׳טורים׳ גבוהים וליצור נקודות חיכוך, אבל העיקר הוא לא ללבות את האש אלא לראות כיצד חיים ביחד בהרמוניה. אתה יודע, כשהחיזבאללה יורה טילים לעבר כרמיאל, לא מעניין אותו האם הוא פוגע במצביע של ש״ס או של ליברמן, בדתי או בחילוני, מבחינתו כולנו אותו הדבר״.

הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון
הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון

פייסבוק – לא מוסיף לבריאות הנפשית

שלוש שנים אחרי בואו לכרמיאל, ב-1976 מונה הרב אברהם מרגלית לרב הראשי של העיר, תפקיד שהוא ממלא מזה 45 שנים.

– מסקרן אותי לשמוע ממך, איפה אתה רואה את ההבלדים הכי גדולים בין כרמיאל של היום למכרמיאל של שנות השבעים?

״מפתיע לשמוע אבל ההבדל הוא לא עצום. כמובן שיש הבדלים בגודל העיר ובאוכלוסיה, אבל מאז ומתמיד העיר היתה הומוגנית עם קהילות ממדינות רבות. בשנות השבעים היו כאן בעיקר עולים מרומניה ודרום אמריקה. הפסיפס האנושי קיים בכרמיאל תמיד. צה שלא היה כאן פעם הוא ציבור דתי וחרדי, זה משהו החל להשתנות ב-30 השנה האחרונות. מטבע הדברים העיר גדלה, פעם כולם הכירו את כולם, כולם היו בחתונות ולצערנו גם בהלוויות של כולם, היום אתה כבר לא יכול לשמור על קשר אישי כזה עם כל התושבים – אבל במקום זה עובדים על רבדים של עשיה קהילתית שמחלחלת לכל פרט ופרט״.

– אתה מכיר את הפייסבוק והרשתות החברתיות? מה דעתך עליהן?

״יצא לי לראות משהו כזה פעם-פעמיים והחלטתי שאוכל להסתדר בלי זה. בכך אני מוסיף לבריאות הנפשית שלי, הרי זה אבסורד שמדסקסים שם על כל דבר קטן, מי אמר ומה אמר… ימים יגידו אם כל הטכנולוגיה הזו לא דירדרה את החיים שלנו, כמו שאי אפשר לדעת האם הנדסה גנטית טובה או לא טובה לבני אדם. לדוגמה הקורונה, ׳מילה יפה׳ כזו שמלווה אותנו כבר שנה וחצי, מי יודע האם היא לא באה מתקלה במעבדה גנטית?״

– אני שואל אותך, כי הרבה מחלוקות שנוגעות לחילונים וחרדים מקבלות במה בפייסבוק, למשל.

״הרשתות החברתיות הן פירצה שקוראת לגנב. אני לא יכול לאמוד כמה תועלת יש בהן, אבל אני כן יודע שהאצבע קלה על המקלדת ואנשים שבעבר לא היו מתבטאים, עושים זאת בקלות רבה כיום. ככל שאדם מתבטא בצורה אגרסיבית יותר הוא מקבל חשיפה גדולה יותר, זה גורם לאנשים להתבטא בצורה חריפה, ואנשים כותבים דברים שלא היו אומרים בארבע עיניים. נכון, יש ויכוחים ומחלוקות, כמו למשל בנושא הישיבה בפלמ״ח, רבים הביעו כעס וזעם, אבל במציאות היום-יומית, במפגש עם האנשים הם לא מתבטאים בצורה כזו״.

הרב מרגלית באירועי שמחת תורה, כרמיאל 2008
הרב מרגלית באירועי שמחת תורה, כרמיאל 2008. צילום ארכיון

החשש מהתחרדות העיר

בשנים האחרונות הפכה כרמיאל למוקד משיכה לציבור החרדי ועשרות משפחות חדשות מצטרפות מדי שנה. כשאני שואל את הרב מרגלית מה לדעתו הסיבה שכרמיאל מבוקשת בקרב הציבור הזה הוא מחייך: ״קורה להם מה שקרה לי. כלומר, החברה החרדית הבינה שאפשר לנהל חיים חרדים אותנטיים במקומות שונים בארץ. בערים כמו נתניה ופתח תקווה יש קהילות חרדיות מתפתחות ואני חושב שגם כרמיאל הולכת בכיוון הזה ותהיה אחות תואמת של פ״ת או נתניה. עיר חילונית ברובה אבל כזו שאנשים חרדים נהנים לחיות בה, עיר סובלנית, נקיה, מאירה פניה לזר. בהמשך לשיחה שלנו על הפייסבוק – אנשים חרדים לא מסתכלים בוואטסאפ או בפייסבוק ולא רואים מה השכנים שלהם כתבו עליהם…״

״החברה החרדית הבינה שאפשר לנהל חיים חרדים אותנטיים במקומות שונים בארץ. בערים כמו נתניה ופתח תקווה יש קהילות חרדיות מתפתחות ואני חושב שגם כרמיאל הולכת בכיוון הזה״

״אני אספר לך משהו בעניין הזה״, הוא מוסיף. ״לפני כשבועיים התקיימה ישיבת ועד באחד מרבי הקומות בעיר. מתוך 32 דיירים מתגורר שם אברך אחד. רצו לערוך ישיבת ועד בית ביום שבת כדי לבחור ועד חדש, האברך אמר להם שישמח להשתתף בפגישה, אבל לא בשבת. אמרו  לו, ׳טוב אז נעשה בלעדיך׳. קיימו את הישיבה וערכו בחירות לראשות הוועד, במוצאי שבת  עלו השכנים לאברך ואמרו לו שהוא נבחר פה אחד להיות יו״ר הוועד. זאת כרמיאל״…

״בכל מקרה״ ממשיך הרב״ אין איזו פקודה של רב כלשהו לרכוש ככה וככה בתים בכרמיאל, הקהילות שמגיעות לכאן לא באות במרוכז, אין שייכות לחסידות כלשהי, אנשים מגיעים לפה על בסיס אינדיבידואלי״.

קיראו עוד סיפורים אישיים מרתקים:

– אתה מודע לחשש בקרב הציבור החילוני – שבקרוב תהיה כאן עיר חרדית, יסגרו כבישים, יפתחו עוד ועוד ישיבות, גני ידלים חרדים ועוד… ?

״בסוף שנות השמונים נפתחה הישיבה הראשונה בכרמיאל. במקומון הכי נפוץ בעיר באותה תקופה פורסמה כותרת שבישרה על כך שבקרוב יסגרו את רחוב הגליל בשבתות בגלל החרדים… מאז עברו 32 שנים, אף רחוב לא נסגר, אף אבן לא הושלכה על מכונית שעברה בשבת ברחוב. אנשים מוטרדים ממה שאולי יקרה בעוד 300 שנים? עדיף לדאוג לבעיות הקיימות כיום. אם כבר, אז יש בכרמיאל דברים שמציקים לציבור מבחינת חילול שבת, כמו עסקים פתוחים בשבת וחנויות שמוכרות בשר אחר. פעם אחת קיימנו מחאה שקטה וקטנה, 3-4 אנשים, משהו סמלי כשפתחו את הקולנוע הישן בשבת. זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שציבור דתי הפגין כאן. האוכלוסיה החרדית נמצאת כאן משנות ה-90, בתקופה זו לא חל שום שינוי בכרמיאל, שום התחרדות. אז על מה ולמה פוחדים אנשים? מדוע להכניס פניקה בציבור ולזרוק השערות לא מבוססות? לא ניתן לאנשים להדליק תבערות, זו לא כרמיאל האמיתית״.

– אנשים לא בהכרח מדליקים תבערות, יש מי שמוחים על פתיחת ישיבה אחרי ישיבה ברחבי העיר.

״כרמיאל היא עיר פתוחה לכולם, יש מקום גם לשונה לחיות בעיר הזו. אנחנו עם אחד בפרקטיקה בחיי היום יום. הסיפור של הישיבה בפלמ״ח הוא נקודתי. המתחם של פלמ״ח נמסר לי בכלל על-ידי משרד החינוך ולא העירייה. הייתה תוכנית לבנות כיתות חינוך חדשות, אבל אז נמסר לי שיש בית ספר שומם ובמקום להשקיע בבניין חדש אפשר להעביר את המבנה הקיים לרשותנו. הרי בית ספר פלמ״ח נסגר לא בגלל החרדים אלא בגלל שהיו מעט תלמידים. במקום שמבנה יהפוך למאורת סמים ונרקומנים, נתנו את המבנה לחרדים. בדיעבד, רוב תושבי השכונה מאושרים מהאוכלוסייה הצעירה שהגיעה למקום, אני שומע מאנשים שהמצב שם  אידיאלי,  ועובדה – שרחוב הזית הסמוך לא נסגר אף פעם אחת בשבת״.

הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון
הרב אברהם מרגלית. צילום: פורטל זהר.נט/עיתון זהר הצפון

כרמיאל הוקמה לייעד ולייהד

– ציינת מקודם שכרמיאל היא עיר פתוחה לכולם, זה כולל גם לא-יהודים?

״הענין מציק, לא ברמה הדתית אלא ברמה הלאומית. כרמיאל הוקמה כדי לייעד ולייהד את הגליל, ברור מעל לכל ספק, והרי יש טענה שכרמיאל הוקמה על אדמות ערביות. אנחנו המבוגרים, זוכרים את ׳קבלת הפנים׳ הנסערת והסוערת לטרקטורים שעלו על הגבעות בשנות השישים כדי לבנות את כרמיאל, דן בן אמוץ ואורי זוהר נשכבו בזמנו על האדמה ונלחמו נגד הקמת העיר. גם היום בשנות ה-2020 אנשים פחות יעיזו לומר זאת בגלוי, אבל ערבי מאוד ישמח אם הכפר שלו ישאר בלי יהודי. מטבע הדברים הקהילה היהודית מעדיפה לחיות כקהילה. אבל מכאן ועד לפעולות איבה, אין מקום בשום אופן. עלינו לכבד את כולם. אגב, הייתי מהתומכים הגדולים בהקמת בית עלמין אזרחי בכרמיאל, ׳חטפתי׳ ריקושטים על כך – אבל זה אחד הדברים היפים שעשיתי. כל אדם שנברא בצלם ראוי להיקבר בצורה מכובדת, גם אם אינו יהודי. במקביל זה מנע את המשך התופעה של אנשים שניסו להסתיר את אי-יהדותם כדי להיקבר בבית העלמין העירוני. הרווחתי על הדרך עוד משהו״…

״תפתחו את העיניים ותראו מה קרה כאן ב-30 השנים מאז שהחרדים הגיעו לכרמיאל – שום דבר לא השתנה, החיים החילונים נמשכים פה, כולם מבלים מתי שהם רוצים, אוכלים היכן שהם רוצים, למה להטיל אימה על הציבור?״

– היית רוצה לראות כרמיאל מחוזקת ושומרת מצוות?

״איננו מנהלים מערכה להפוך את כרמיאל לעיר חרדית, היא תתפתח לפי ההתנהלות הטבעית שלה. אני רוצה לומר כי חבל לי לשמוע כשחילונים לא באים לכרמיאל, אני ממליץ לכל אדם לבוא ולגור כאן, בוודאי שהאמביציה שלי היא לראות את כל עם ישראל שומר תורה ומצוות, אינני מסתיר זאת, אני בעד חזרה בתשובה, מעורר ומעודד, אבל מכאן ועד ליצירת מצב שבו אנו נלחמים על זהותה של העיר –  בהחלט לא. כל הנושא הזה מזכיר לי קצת מה שקרה עם הקורונה – אנשים נלחמו בחירוף נפש כדי לא להתחסן, יכולתי להבין את החשש שלהם בתחילת הדרך, אבל הוכח שהחיסונים עוזרים, אז נוצר מצב שאנשים ממשיכים להילחם בגלל שהם לא רוצים להודות בטעותם. תבדקו, זה עובד בשטח. כך אנשים חושבים גם על החרדים, חוששים ללא שום סיבה אמיתית. תפתחו את העיניים ותראו מה קרה כאן ב-30 השנים מאז שהחרדים הגיעו לכרמיאל – שום דבר לא השתנה, החיים החילונים נמשכים פה, כולם מבלים מתי שהם רוצים, אוכלים היכן שהם רוצים, למה להטיל אימה על הציבור? הציבור החרדי הוא ציבור אותנטי, ידידותי, מחבב כל אדם שנברא בצלם״.

– מה המסר שתרצה יותר מהכל להעביר לתושבים ערב יום הכיפורים?

״אנחנו מאז ומתמיד הינו עם של דעות שונות, בואו נחפש את המאוחד שבתוכנו, נבין שיש לנו שורשים זהים לחלוטין. נשתדל לחפש את המאחד ולא את המפריד שבינינו. האוייבים שלנו הם רבים מאוד והם רוצים בכשלונה של המדינה, חלק גדול מהם היו רוצים לראות אותנו מושלכים לים. בואו גם בעיתות של שמחה, נמצא את המשותף לנו כדי לחיות כאן חיים טובים, כל אחד על פי אמונתו, כל אחד יעשה מה שנראה לו, ולא נחשוש מפני העתיד כי העבר לימד אותנו – שתמיד נישאר ביחד. שנה טובה וגמר חתימה טובה!״

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *