נס משמיים זאב קיסרי ניצל מהתרסקות מטוס. צילומים תיעוד מבצעי מד״א ואלכס הובר
צילומים תיעוד מבצעי מד״א ואלכס הובר

זאב ניצל ממוות בהתרסקות מטוס: הזדקרנו ואז נפלנו

שתפו

הנס משמיים של זאב קיסרי מכרמיאל ששרד התרסקות מטוס אולטרה לייט, בתאונה שבה קיפח את חייו הטייס שישב לצידו: ״סנטימטרים הפרידו ביני לבין המוות״

מאת גיל דובריש

״יש לי מזל גדול מאוד שנפגעתי מעט מאוד״, כך מספר זאב קיסרי (74) מכרמיאל בשיחה מיוחדת איתנו ממיטת אשפוזו במרכז הרפואי לגליל בנהריה, יממה אחרי שמטוס האולטרה לייט שלו התרסק במטע זיתים בגליל המערבי. בהתרסקות נהרג הטייס, אסא פיין (70), תושב שכניה במועצה האזורית משגב, איש חיל האוויר ומדריך טיסה, בעל ותק של אלפי שעות טיסה. מאז הראיון איתנו הספיק זאב להשתחרר לביתו.

ביום ראשון, בסביבות השעה 8 בבוקר, המריאו פיין וקיסרי במטוס האולטרה לייט מדגם פי-92 בבעלותו של זאב, ממנחת חוות זוהר ליד כפר יאסיף, במסגרת טיסת הדרכה שגרתית. כשפיין אחז בהגאים בדרכו חזרה למנחת, המטוס הזדקר מסיבה לא ברורה והתרסק בתוך מטע זיתים סמוך. פיין מצא את מותו בתאונה, בעוד שקיסרי נפצע באורח קל והצליח להיחלץ בכוחות עצמו.

קיסרי הוא חבר ותיק ומכובד במועדון הרוטרי כרמיאל ובעבר כיהן כנשיא המועדון. מזה כעשר שנים הוא מחזיק ברישיון טייס פרטי על מטוס זעיר וצבר עד כה כ-270 שעות טיסה.

על הטרגדיה שהתרחשה באותו בוקר מספר זאב: ״זו היתה טיסת אימון שגרתית, כמקובל שטייסים לוקחים מדי פעם שיעורים אצל מדריכים. הפעם תרגלנו המראה ונחיתה. אסא הטיס את המטוס ואני ישבתי לצידו. במרחק של מאות מטרים בודדים מהמנחת הוא רצה להראות לי משהו מסוים. כשהמדריך אומר ׳אני לוקח׳, אתה מוציא את הידיים והרגליים ולא מתערב. המטוס הזדקר ואז איבד את האוויר מתחת לכנפיים, לא היה שום עילוי – ובמצב כזה הוא נופל כמו אבן. אני זוכר שהיינו קרובים לקרקע, הזדקרנו ואז התרסקנו לתוך אחד העצים״.

– באיזה שלב הרגשת שמשהו לא בסדר?
״זה קרה מהר מאוד. לא היה זמן לחשוב. מיד כשנפלנו החלק הקדמי של המטוס החל לבעור. באותו רגע ניסיתי להיחלץ ולצאת החוצה, כפי שאנחנו מתאמנים פעמים רבות ומתורגלים לעשות. הדלת היתה תקועה באדמה, שברתי את החלון וגררתי את עצמי החוצה. בדקתי את אסא ששכב מתחת לחלק האחורי כדי לנסות לגרור אותו החוצה אבל הבנתי שהוא לא בחיים. באותו רגע לא הרגשתי שום כאב, הייתי מלא באדרנלין. הייתי חייב להזעיק עזרה אבל לא הצלחתי למצוא את הטלפון שלי, שכנראה עף ואבד. צעדתי ברגל כ-300 מטרים למפעל סמוך וביקשתי מהעובדים שיזעיקו סיוע. בינתיים הגיע למקום גם השותף שלי בבעלות על המטוס, שהמנחת נמצא בשטח החווה שלו, הוא השכיב אותי על הקרקע והורה לי לא לזוז, מחשש שיש לי פגיעות קשות ושאני עשוי להחמיר את מצבי. כעבור מספר רגכעים כבר הגיעו כוחות כיבוי לאזור, כנראה שאנשים הבחינו מרחוק בהתרסקות והזעיקו עזרה בעצמם״.

זאב מביע צער על מותו של הטייס ומספר: ״אני כואב את המוות של אסא, אומנם לא הכרתי אותו היטב, זו היתה הפעם השניה בלבד שטסנו ביחד, אבל אני יודע שהיה בחור משכמו ומעלה. הוא היה טייס מאוד ותיק ומנוסה, איש חיל האוויר, מדריך עם המון ניסיון. שמעתי עליו רק שבחים, היה אדם נהדר. זו טרגדיה כואבת וקשה״.

– ישבתם אחד ליד השני, אתה נפגעת באורח קל ואסא נהרג.
״זה עניין של גורל. סנטימטרים הפרידו ביני לבין המוות. למעשה הטייס נכנס בעץ וספג את המכה הישירה ואני ישבתי ממש לצידו. אני אדם שמאמין בגורל, בדרך כלל מתאונות כאלה אנשים לא יוצאים בחיים, כשקורה דבר כזה, כל הנוסעים נהרגים – וכאן אני יצאתי כמעט ללא פגע״.

– איך הגיבו במשפחה כששמעו על ההתרסקות?
״מי שעזר לי מאוד אחרי ההתרסקות הוא חברי היקר ממועדון הרוטרי, איציק קירשנבוים. הוא שמע על התאונה ורק אחרי שבדק את מצבי, דאג ליצור קשר עם בתי ואשתי כדי לבשר להן על התאונה, הרגיע אותן ואמר שמצבי טוב ושיצאתי בשלום״.

– האם המקרה הזה יגרום לך להפסיק לטוס?
״אני אוהב לטוס. האם מי שעושה תאונה על הכביש מפסיק לנסוע? אני לא מכיר כאלה, להפך. הטיסה נמצאת אצלי בדם. גם בחיל האוויר כשטייס נופל או מיורט, ישר שמים אותו על מטוס אחר כדי שלא יאבד את הביטחון העצמי. מצד שני, עוד מוקדם מדי לחשוב על העניין, כל מה שקרה עדין טרי מאוד. יש לי תחושה שצריך לחשוב על זה, בסופו של דבר אני די מבוגר, בן 74, אולי נפסיק את זה. נראה״.

– אנחנו כל הזמן שומעים דיווחים על תאונות של מטוסים קלים בארץ. נשמע שזה תחום לא בטוח במיוחד.
״זה לא נכון. מדי פעם קורות תאונות, אבל מדובר בענף בטוח. כשיש תאונה כזו היא מגיעה לכותרות ומדברים עליה במשך זמן רב, לכן מקבלים את הרושם שזה קורה הרבה. יש לי רשיון טיס 10 שנים, טסתי 270 שעות וזו הפעם הראשונה שמשהו כזה קורה לי. אני חושב שהיה טוב יותר אם המדינה הייתה ממסדת את התחום הזה בצורה מסודרת יותר, מקימה יותר מנחתים בארץ. זה ענף ספורט שקיים בכל רחבי העולם. העתיד הוא בתעופה, אי אפשר ליצור כבישים וגשרים ללא הפסקה – העתיד טמון בתעופה רחפנית באוויר״.

כתבה מעניינת:

משה קונינסקי. צילום מדף הפייסבוק

הציבור אמר את דברו: ניצחון גדול למשה קונינסקי בבחירות

שתפונוק אאוט של ראש העיר המכהן למתמודדיו בבחירות: 53.5% בחרו בקונינסקי, שאר הקולות התפזרו בין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *