Array
(
    [_edit_lock] => Array
        (
            [0] => 1624783958:5
        )

    [_edit_last] => Array
        (
            [0] => 5
        )

    [_thumbnail_id] => Array
        (
            [0] => 46302
        )

    [_wp_old_date] => Array
        (
            [0] => 2021-06-27
        )

    [_advads_ad_settings] => Array
        (
            [0] => a:2:{s:11:"disable_ads";i:0;s:19:"disable_the_content";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_primary_category] => Array
        (
            [0] => 2120
        )

    [tie_sidebar_pos] => Array
        (
            [0] => default
        )

    [tie_post_slider] => Array
        (
            [0] => 184
        )

    [_the_champ_meta] => Array
        (
            [0] => a:5:{s:7:"sharing";i:0;s:16:"vertical_sharing";i:0;s:7:"counter";i:0;s:16:"vertical_counter";i:0;s:11:"fb_comments";i:0;}
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-title] => Array
        (
            [0] => פורטל זהר.נט | השנה הקשה בחייו
        )

    [_yoast_wpseo_opengraph-description] => Array
        (
            [0] => אנשים | כרמיאל
        )

    [_yoast_wpseo_focuskw] => Array
        (
            [0] => דניאל חצבני
        )

    [_yoast_wpseo_title] => Array
        (
            [0] => %%title%% %%page%% %%sep%% %%sitename%% השנה הקשה בחייו של דניאל חצבני
        )

    [_yoast_wpseo_metadesc] => Array
        (
            [0] => אחרי שאיבד את אביו ואת עבודתו בגלל הקורונה, יוצא האומן דניאל חצבני לדרך חדשה מלאה אופטימיות עם תערוכת ציורים המוצגת בהיכל התרבות. רק את עניין הפרנסה טרם פתר
        )

    [_yoast_wpseo_linkdex] => Array
        (
            [0] => 75
        )

    [tie_views] => Array
        (
            [0] => 229
        )

)
דניאל חצבני אומן מכרמיאל
דניאל חצבני

השנה הקשה בחייו

שתפו

אחרי שאיבד את אביו ואת עבודתו בגלל הקורונה, יוצא האומן דניאל חצבני לדרך חדשה מלאה אופטימיות עם תערוכת ציורים המוצגת בהיכל התרבות. רק את עניין הפרנסה טרם פתר: ״אצטרך לבצע הסבת מקצוע בגיל 72״

מערכת פורטל זהר.נט

בימים הראשונים לפרוץ הקורונה איבד דניאל חצבני, אומן כרמיאלי בינלאומי, את אביו שנפטר בגיל 100, אחרי שהיה מאושפז בבידוד מוחלט, כנראה מהקורבנות הלא רשמיים הראשונים של הקורונה בארץ. מיד אחר-כך נפגעה באורח אנוש גם פרנסתו כמורה דרך של תיירים מחו״ל. מכיוון שאינו זכאי לפנסיה או לסיוע מהמדינה בגלל היותו עצמאי, לא קיבל חצבני שום עזרה כלכלית. ככה החלה שנת הקורונה של חצבני שאת השלכותיה הוא מרגיש עד עצם היום הזה. ״ללא ספק, זו הייתה השנה הכי קשה בחיי״ הוא אומר.

בימים אלה הוא סוגר מעגל עם השנה המאתגרת שעבר עם ראיה לעתיד והרבה תקווה ואור. דווקא מהמקום הנמוך שאליו נקלע, יצא חצבני בתערוכת ציורים חדשה שהוצגה במבואת היכל התרבות. שם התערוכה "פאן-דמיה״, משחק מילים אירוני על הביטויים ״מגיפה״ ו״כיף״ באנגלית.

״למעשה, מאז חודש מרץ 2020 אני יושב בבית, מתמודד עם הכאב והאובדן, בלי שום פרנסה״ הוא מספר. ״בדיוק כשהחלה הקורונה אבי נפטר בגיל 100, אחרי שהיה מאושפז בבידוד מוחלט, כנראה מהקורבנות הראשונים של הקורונה בארץ. לא יכולתי להיפרד ממנו כראוי וגם את השבעה עשיתי לבד, בלי אנשים שיגיעו לנחם, כי זה קרה בשיאו של הסגר הראשון. מיד אחר כך נפגעה קשות פרנסתי כמורה דרך של תיירים מחו״ל מכיוון שכל ענף התיירות הושבת בבת אחת. בתוך כל המשבר העולמי הזה חוויתי משבר אישי קשה במיוחד. לא יכולתי אפילו לפגוש את משפחתי במשך תקופה ארוכה״.

קיראו עוד סיפורים אישיים מרתקים:

את הנחמה היחידה מצא דניאל חצבני בציור. ״יצרתי וציירתי כל הזמן הזה בבית, הוצאתי על הקנבס את כל הכאב והכעס, וגיליתי שאני מוצא בציור סיבה לאופטימיות גדולה״.

– למה דווקא אופטימיות?

״במקום להיכנס עמוק יותר לתוך החשכה והעלטה שעטפו אותי, בחרתי בחיים וציירתי בקווים אופטימיים, עם ראיה לעתיד והרבה תקווה…״

התוצאה הסופית היא התערוכה החדשה שמתבטאת בציורים בעלי צבעים עזים ושמחים, כתום וחום על גבול האדום וכחול חזק, אי אפשר להתעלם מהציורים או להסיט מהם את המבט. בין לבין משורבבים כמה ציורים בשחור-לבן שאולי מנסים להציג לנו את נקודת הפתיחה של המשבר, כשהכל עוד היה קודר ואפור, אבל מהנקודה הזו והלאה דניאל חצבני מביט קדימה ״ושוטף״ את ציוריו בצבעים העזים ביותר שאפשר למצוא.

– האמנת שבתוך שנה בלבד משיא המשבר כבר יהי מאחורינו תציג את התמונות מול הקהל הרחב?

דניאל חצבני תערוכת ציורים היכל התרבות כרמיאל
דניאל חצבני בתערוכת הציורים שהציג בהיכל התרבות

״בימים האפלים ביותר של התחלת הקורונה, שידרתי תקווה. באפריל לפני שנה כתבתי בפייסבוק: ׳חברים יקרים: שוב חלמתי שעד 6.10.2020 תימצא תרופה לקורונה. אנא תתעודדו. יש אופק חיובי׳. בקיץ שלחתי הודעה לבתי ואמרתי לה שאני מעריך שימצאו חיסון או תרופה עד ה-6 באוקטובר 2020. הבת שלי צחקה עליי ואמרה לי ׳אבא אתה מפנטז׳. כל הזמן הזה היה לי ברור שהקורונה היא עניין של זמן, שנתגבר עליה ונחזור לחיים מוקדם ככל האפשר. הציור שמר על האופימיות שלי. זו לא הפעם הראשונה שהציור עזר לי להתמודד עם מצבי קיצון, עברנו כל כך הרבה מלחמות כמו מלחמת המפרץ, מלחמת לבנון השניה אז נפלו טילים על סף ביתי ואירועים טראומטיים נוספים״.

במהלך מלחמת המפרץ חצבני כתב וצייר את "הסיפור שנת 2200 (או 2020?)״, על אסון אקולוגי על כדור הארץ, כש׳המפלצתון׳ חודר לכאן. האם זו הייתה מקריות או סוג של נבואה על הקורונה, 20 שנים לפני שפרצה? הסיפור והציורים הנלווים אליו הוצגו פעמים רבות בישראל, במוזיאון קור ד'אור בצרפת ובגלריה לאמנות של לסטר סיטי באנגליה.
התגובות על התערוכה החדשה חמות במיוחד, כך מספר חצבני. ״אנשים מגיבים בצורה יוצאת מהכלל, מגלים סקרנות ועניין רב. אני מקבל תגובות מאנשים ישירות וברשתות החברתיות״.

– ומה הלאה, מבחינת הפרנסה יש שינוי, חזרת לעבוד?

״לא, אני עדיין נמצא בתוך משבר תעסוקתי. אין תיירות מחו״ל וגם לא נראית באופק הקרוב ולכן אין לי עבודה כמורה דרך. בהיותו עצמאי, הפסקתי לקבל מענק הסתגלות מביטוח לאומי. כנראה שאצטרך לבצע הסבה לתחום אחר, ואני לא בחור צעיר, אני בן 72. אצטרך להמציא את עצמי מחדש כדי להתפרנס בכבוד, או שהממשלה תמצא דרך להעלות את קיצבת הזיקנה שזו פרנסתי היחידה כיום. אבל דבר אחד בטוח – אני אמשיך לצייר כל עוד נשמתי באפי״ הוא מבטיח.

כתבה מעניינת:

רוני קריבוי אחרי חזרתו מהשבי ביחד עם ההורים. צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

10 ימים לשובו של רוני מהשבי: "נולדתי מחדש, יש לי שני ימי הולדת"

שתפושבוע וחצי חלף מאז השחרור המרגש של רוני קריבוי מכרמיאל, שהיה חטוף במשך 51 ימים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *